Wat is referral?
Als je een bedrijf hebt, dan is het belangrijk om de marketing op orde te hebben. Zeker in de tijd waarin we leven. Alles is online en als iemand op zoek is naar een bedrijf, dan wordt er gezocht via Google of via een van de sociale mediakanalen. Maar wist je dat er naast online marketing ook andere manieren zijn om je bedrijf te promoten? Wat dacht je van referral marketing? ‘Referral’ betekent letterlijk doorverwijzing en wil zeggen dat een klant jouw bedrijf aanbeveelt aan iemand anders nadat hij tevreden was met jouw product of dienst. Een andere term voor dit type reclame is mond-tot-mond reclame. Wil je hier gebruik van maken? Dan staat het natuurlijk buiten kijf dat je klanten een goede ervaring moeten hebben. En daarna? Lees snel verder welke opties er zijn!
Referral marketing
Referral marketing kan ook plaatsvinden via sociale mediakanalen, zoals Instagram. Stel er komt een influencer in jouw restaurant eten en die is heel blij met de service en het eten. Vervolgens deelt zij op haar Instagram profiel dat ze in jouw restaurant heeft gegeten en dat haar ervaring heel goed was. Hierdoor worden haar volgers getriggerd om jouw restaurant op te zoeken en heb je de kans dat zij ook in jouw restaurant willen gaan eten. Er wordt namelijk een eerlijke review gegeven door de influencer, en hier hechten mensen veel waarde aan. Vaak meer dan aan een advertentie. Maar buiten deze persoonlijke reviews is er binnen de referral marketing nog een andere optie.
Affiliate marketing
Een andere manier van referral marketing is affiliate marketing. Dit kun je bijvoorbeeld doen bij een blogger met een winstgevende website. Als de blogger een artikel schrijft over jouw restaurant en daar een link in verwerkt die verwijst naar jouw website, dan krijgt de blogger elke keer dat iemand op de link klikt een klein bedrag. Je kan hier je eigen voorwaarden aan hangen. Je kunt het bijvoorbeeld zo instellen dat de affiliate alleen geld verdient als er daadwerkelijk een reservering wordt gemaakt. Via affiliate marketing kun je meerdere bedrijven of personen triggeren om een positieve review over je te schrijven. Een goede manier dus om snel meer positieve naamsbekendheid te creëren, al heb je via deze manier van refferals wel minder controle over waarom mensen jouw bedrijf of product aanprijzen.
Hoe zorg ik voor referral marketing
Maak je nog niet genoeg gebruik van referral marketing, dan is het tijd om hier verandering in te brengen. Wanneer zullen klanten voor mond-op-mond reclame zorgen? Als ze met een blij gevoel jouw bedrijf verlaten of als ze een goede ervaring hebben met die dienst die jij aanbiedt. Stap één is dus uiteraard zorg dat je klanten bij je terug willen komen! Stap twee is óf zelf aan de slag gaan om meer referrals te krijgen (denk aan social media campagne) of een marketing bureau in schakelen. Deze kan je helpen om affliate marketing op te zetten of zelf een social media campagne op zetten om meer refferals op te wekken.